Implementace konceptu Železnice 4.0

Optimální postup realizace modernizace infrastruktury:

  1. Vytvoření plánů sítě s přesnou polohou všech venkovních prvků
    • přestavníky, detekční prostředky, přejezdy, návěstidla… = pozice objektových kontrolérů
    • základnové stanice radiových sítí
  2. Vybudování páteřní liniové infrastruktury – optické a napájecí vedení
    • vedení nesmí omezovat budoucí úpravy a modernizaci infrastruktury
    • dovoluje běžnou údržbu a úpravy svršku
  3. Umístění vnějších prvků technologie – zapojení objektových kontrolérů a BTS
    • prostorově a finančně méně náročné oproti variantě s centralizovaným řízením v rámci dopravny

řešení pro železniční přejezdy

  • napojení PZZ na liniovou infrastrukturu
    • odpadá nutnost hledání přípojky na energetickou síť v dané lokalitě
    • přesunutí bateriové zálohy z lokality přejezdu do výhodnějších prostor napájecích zařízení v dopravnách
    • připojení ovládacích detekčních prostředků pomocí optické sítě – žádné další náklady na pokládku vodičů
  • výrazné snížení nákladů na výstavbu i provoz – příležitost pro výrazné zvýšení zabezpečení všech přejezdů
  • zabezpečený přejezd dovoluje zvýšení rychlosti vlaků – snížení jízdních dob – vyšší atraktivita železnice

Napájení technologií na Železnici 4.0

napětí 400 V DC

  • spolehlivé
  • životnost až 50 let
  • finančně výhodné
  • nižší nutná elektrická pevnost materiálů
  • menší zařízení
  • dostačující pro vzdálenost sousedních napájecích stanic do 7 km
    • jednoduché posílení a prodloužení dosahu v případě potřeby
  • liniové vedení podél celé sítě
      • dostupnost zdroje energie pro všechny stávající i v budoucnu doplněné technologie bez nutnosti pokládání dalších vedení
  • napájení stanice v dopravnách
      • existující či snadno doplnitelné přípojky do distribuční sítě
      • možnost oboustranného napájení
        • redundance
        • nižší nároky na jednotlivé napájecí uzly

Jednotná rozhraní vnějších prvků

  • definice I/O pro jednotlivé typy ovládaných objektů (přestavník, návěstidlo, výstražník, …)
  • zjednodušení návrhu a instalace
    • konfigurace stanice přiřazením adres jednotlivých prvků v IZZ
  • rychlejší a levnější proces modernizace

nečekejme na velké akce.

  • definovaný cíl pokrytí celé železniční sítě ETCS a GSM-R je stanoven na rok 2040
    • součástí by mělo být zavedení celého konceptu železnice 4.0.
  • investiční akce typu „těžká“ či „střední“ oprava jsou velmi náročné časově a finančně
      • není reálné splnění cíle při budování digitální infrastruktury pouze v rámci těchto projektů
  • výstavba liniové infrastruktury pro železnici 4.0. je relativně snadná na přípravu
    • přínosy spojené se zavedením nového způsobu řízení pomocí IZZ se na řadě míst vyrovnají benefitům plynoucím z rozsáhlých úprav kolejiště
    • nové technologie jsou adaptivnější
      • další úpravy při velkých zásazích do infrastruktury budou jednodušší
        • je dostupné liniové napájení a komunikační spojení
        • rekonfigurace kolejiště znamená pro IZZ jednoduchý zásah do konfiguračních parametrů dané oblasti