Implementace konceptu Železnice 4.0
Optimální postup realizace modernizace infrastruktury:
- Vytvoření plánů sítě s přesnou polohou všech venkovních prvků
- přestavníky, detekční prostředky, přejezdy, návěstidla… = pozice objektových kontrolérů
- základnové stanice radiových sítí
- Vybudování páteřní liniové infrastruktury – optické a napájecí vedení
- vedení nesmí omezovat budoucí úpravy a modernizaci infrastruktury
- dovoluje běžnou údržbu a úpravy svršku
- Umístění vnějších prvků technologie – zapojení objektových kontrolérů a BTS
- prostorově a finančně méně náročné oproti variantě s centralizovaným řízením v rámci dopravny
řešení pro železniční přejezdy
- napojení PZZ na liniovou infrastrukturu
- odpadá nutnost hledání přípojky na energetickou síť v dané lokalitě
- přesunutí bateriové zálohy z lokality přejezdu do výhodnějších prostor napájecích zařízení v dopravnách
- připojení ovládacích detekčních prostředků pomocí optické sítě – žádné další náklady na pokládku vodičů
- výrazné snížení nákladů na výstavbu i provoz – příležitost pro výrazné zvýšení zabezpečení všech přejezdů
- zabezpečený přejezd dovoluje zvýšení rychlosti vlaků – snížení jízdních dob – vyšší atraktivita železnice
Napájení technologií na Železnici 4.0
napětí 400 V DC
- spolehlivé
- životnost až 50 let
- finančně výhodné
- nižší nutná elektrická pevnost materiálů
- menší zařízení
- dostačující pro vzdálenost sousedních napájecích stanic do 7 km
- jednoduché posílení a prodloužení dosahu v případě potřeby
- liniové vedení podél celé sítě
- dostupnost zdroje energie pro všechny stávající i v budoucnu doplněné technologie bez nutnosti pokládání dalších vedení
- napájení stanice v dopravnách
- existující či snadno doplnitelné přípojky do distribuční sítě
- možnost oboustranného napájení
- redundance
- nižší nároky na jednotlivé napájecí uzly
Jednotná rozhraní vnějších prvků
- definice I/O pro jednotlivé typy ovládaných objektů (přestavník, návěstidlo, výstražník, …)
- zjednodušení návrhu a instalace
- konfigurace stanice přiřazením adres jednotlivých prvků v IZZ
- rychlejší a levnější proces modernizace
nečekejme na velké akce.
- definovaný cíl pokrytí celé železniční sítě ETCS a GSM-R je stanoven na rok 2040
- součástí by mělo být zavedení celého konceptu železnice 4.0.
- investiční akce typu „těžká“ či „střední“ oprava jsou velmi náročné časově a finančně
- není reálné splnění cíle při budování digitální infrastruktury pouze v rámci těchto projektů
- výstavba liniové infrastruktury pro železnici 4.0. je relativně snadná na přípravu
- přínosy spojené se zavedením nového způsobu řízení pomocí IZZ se na řadě míst vyrovnají benefitům plynoucím z rozsáhlých úprav kolejiště
- nové technologie jsou adaptivnější
- další úpravy při velkých zásazích do infrastruktury budou jednodušší
- je dostupné liniové napájení a komunikační spojení
- rekonfigurace kolejiště znamená pro IZZ jednoduchý zásah do konfiguračních parametrů dané oblasti
- další úpravy při velkých zásazích do infrastruktury budou jednodušší